System nauki w Lotniczej Akademii Wojskowej od czasu ogłoszenia pandemii Covid-19 uległ diametralnej zmianie. W ciągu zaledwie kilku dni cały system edukacyjny został przekształcony i zmodyfikowany. Uczelnia otrzymała też nowe zadania i wytyczne z MON.

Decyzją ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka Lotnicza Akademia Wojskowa wraz z innymi uczelniami wojskowymi ma wspierać Siły Zbrojne RP w działaniach związanych z zapobieganiem rozprzestrzeniania się koronawirusa. W ramach tej decyzji zostanie zorganizowana pierwsza wspólna Akcja Krwiodawstwa pod hasłem RAMIĘ W RAMIĘ wspierana przez 2. Lubelską Brygadę Obrony Terytorialnej. Pobór krwi odbędzie się na terenie Lotniczej Akademii Wojskowej już 25 marca.

Ośrodek Informatyki przygotował do dyspozycji studentów i wykładowców specjalne narzędzia umożliwiające wirtualną naukę: platformę edukacyjną IKAR z kursami e-learningowymi, System Obsługi Toku Studiów (VERBIS) - wirtualny dziekanat oraz wideokonferencje prowadzone przez google meet. Uzupełniającym narzędziem jest komunikacja mailowa. System nauczania w LAW przeszedł prawdziwą rewolucję technologiczną: sale wykładowe zmieniły się w wirtualne pokoje, a tradycyjne wojskowe odprawy przekształcono w wideokonferencje.

Ograniczeniom i restrykcjom poddano również czas wolny podchorążych, wstrzymano przepustki i wyjazdy, zrezygnowano z zajęć grupowych.

Całe życie Akademii przeniosło się do przestrzeni wirtualnej. Pierwszy tydzień był najtrudniejszy – wykładowcy nauczyli się nowych narzędzi wykorzystujące platformy online, studenci podporządkowali się nowym restrykcjom, a większość pracowników rozpoczęła pracę zdalną. To dla całej społeczności akademickiej ogromne wyzwanie, ale równocześnie wielka szansa na wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych podkreśla Rektor-Komendant LAW, gen. bryg. pil. dr Piotr Krawczyk.

Platforma online to również wyzwanie dla wykładowców. Pomimo wszelkich obostrzeń i ograniczeń związanych z zajęciami w LAW, pracujemy niemal bez zmian według dotychczasowego harmonogramu. Zmieniły się tylko sale - z rzeczywistych na wirtualne, w domach przybyły dodatkowe "ozdoby" na ścianach, służące jako pomoce naukowe. Czasem przecież trzeba zerknąć na wydrukowaną tablicę przyrządów, aby szczegółowo omówić dany system i jego wykorzystanie, a dwa monitory to za mało! Nie pobieramy już kluczy do sal wykładowych – w zamian tworzymy linki do naszych zajęć, dzięki którym studenci w zaplanowanych godzinach, wirtualnie wchodzą na nasze wykłady. Na początku musieliśmy przede wszystkim nauczyć się mówić do kamery i mikrofonu, przyzwyczaić się do wirtualnego dystansu z naszymi słuchaczami. Teraz jest już znacznie łatwiej! podsumowuje wykładowca LAW Witold Sokół.

Do nowego systemu musieli się dostosować również podchorążowie LAW. Przestawienie się na funkcjonowanie w przestrzeni online nie było dla nas największym problemem. Narzędzia, które nam udostępniła Uczelnia, nie są dla nas nowością, z większości korzystaliśmy już wcześniej. To, co dla nas jest najtrudniejsze w tej sytuacji, to brak wyjazdów i wstrzymanie przepustek. Nie możemy wyjść poza jednostkę, aby zrobić podstawowe zakupy, nie możemy pojechać do swojej dziewczyny w weekend. Większość czasu spędzamy w swoich pokojach, praktycznie wszystko zostało ograniczone do przestrzeni wirtualnej mówi podchorąży III roku, specjalność pilot samolotu transportowego.

W Akademii nadal prowadzone są zajęcia na symulatorach lotniczych. System nauczania w LAW jest specyficzny – w przeciwieństwie do innych uczelni wojskowych, u nas przede wszystkim szkolimy podchorążych indywidualnie. Zajęcia na symulatorach prowadzone są wg zasad higieny i bezpieczeństwa zalecanych w czasie panującej epidemii. Sprzęt jest codziennie dezynfekowany, instruktorzy przebywają w innych pomieszczeniach lub w znacznej odległości od studentów. Porozumiewają się przez mikrofony - mówi Dowódca Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego, płk. pil Grzegorz Weltrowski.

Również czas wolny studentów wojskowych zyskał wymiar wirtualny. Klub Uczelniany regularnie przygotowuje dla podchorążych ofertę edukacyjną online. Zwiedzają zdalne wystawy, oglądają spektakle przez internet, a w ostatni weekend ogromnym zainteresowaniem cieszył się I Turniej e-sportowy LAW 2020.  Pierwsza gra, w której wzięło udział osiem drużyn, czyli czterdziestu uczestników to „League of Legends”. Rywalizacja, skupienie i inne emocje towarzyszyły zawodnikom. Następne rozgrywki już za tydzień. Walka toczyć się będzie o pierwsze trzy miejsca. Trwają jeszcze zapisy do udziału w grze ”Counter-Strike: Global Offensive” podsumowuje rozgrywki Agnieszka Bazyluk, Samodzielny Referent-Instruktor w Wydziale Wychowawczym.

Podchorążowie nadal uczestniczą w zajęciach sportowych, ćwiczą głównie na świeżym powietrzu lub indywidualnie. Zrezygnowano całkowicie z zajęć grupowych w Ośrodku Szkolenia Kondycyjnego. Do dyspozycji podchorążych pozostają jednak obiekty sportowe w weekendy. Z zachowaniem higieny i z wykorzystaniem środków do dezynfekcji, studenci mogą uprawiać sport indywidualnie.