Pandemia Covid-19 w diametralny sposób wpłynęła na system nauczania w Lotniczej Akademii Wojskowej. Kształcenie zostało przeniesione z sal wykładowych na platformę online. Jednak mimo bardzo trudnej sytuacji i wyjątkowych warunków nauczania program realizowany jest w ponad 90%. 

Od ponad miesiąca podchorążowie LAW pozostają w izolacji. To nie jest łatwe, ale pokazaliście swoją odpowiedzialność, zaangażowanie i dyscyplinę. Przestawiliście się z normalnego trybu studiów na zdalny, bardzo wam za to dziękuję – podkreśla Rektor-Komendant LAW, gen. bryg. pil. dr Piotr Krawczyk.

Ośrodek Informatyki dołożył wszelkich starań, aby przygotować wszystkie niezbędne narzędzia do zmiany systemu szkolenia zarówno dla studentów, jak i wykładowców, co potwierdzają statystyki. W ciągu ostatniego miesiąca odbyło się aż 6 089 wideo konferencji za pomocą platformy Google Meet, czyli ponad 121 000% więcej niż w poprzednim miesiącu. Uzupełniającym narzędziem komunikacyjnym był kontakt mailowy. W ostatnim czasie zostało rozesłanych 385 829 maili, co stanowi wzrost o 57%. Ze względu na ograniczenia w kontakcie indywidualnym wiadomości elektroniczne stanowią uzupełniające narzędzie i wspomagają działania informacyjne i edukacyjne.

W zasadzie cały proces dydaktyczny Akademii przeniesiono do przestrzeni wirtualnej. Poprowadzenie zajęć przy wykorzystaniu sytemu obsługi toku studiów (Verbis), portalu edukacyjnego Ikar i aplikacji Google Meet w trybie zdalnym było ogromnym wyzwaniem, któremu znakomicie sprostali zarówno wykładowcy, jak też studenci wojskowi i cywilni.

W celu zweryfikowania sprawnego działania naszych systemów została przeprowadzona ankieta wśród podchorążych. Wyniki badań są zadowalające i potwierdzają sprawność i efektywność wdrożonego systemu. Studenci potwierdzili, że wszystkie zajęcia prowadzone są zgodnie z planem w 92,5%, a 61% z nich to wideo konferencje - podkreśla ppłk Jarosław Nowak, Szef Ośrodka Informatyki LAW.

System nauczania Lotniczej Akademii Wojskowej jest specyficzny, zajęcia praktyczne są w większości indywidualne, co pozwala na ich realizację z zachowaniem zaostrzonych rygorów higieny. Nadal prowadzone jest szkolenie na symulatorach lotniczych z zachowaniem wszystkich procedur bezpieczeństwa. Realizowane jest również zdalne sześciomiesięczne szkolenie wojskowe kandydatów na oficerów. Kontynuowane są szkolenia z języka angielskiego (7 grup), języka angielskiego specjalistycznego (3 grupy) i rosyjskiego (1 grupa). Natomiast od 20 kwietnia zostanie uruchomionych oraz wznowionych w sumie 15 kursów i szkoleń doskonalących, które odbędą się w trybie zdalnym i zdalno-stacjonarnym. Moduły praktyczne oraz egzaminy końcowe będą zrealizowane po zażegnaniu sytuacji kryzysowej.

Jestem pod ogromnym wrażeniem determinacji wszystkich pracowników, wykładowców oraz podchorążych odnośnie przygotowań do tej zupełnie innej formy funkcjonowania naszej Akademii. Dziękuję wszystkim za włożony wysiłek, dzięki Państwa pracy płynnie przeszliśmy w tryb kształcenia online! Szczególnie dziękuję całemu zespołowi Ośrodka Informatyki na czele z ppłk. Jarosławem Nowakiem. Bez Was to nie byłoby możliwe! To dzięki Waszej wytężonej pracy możemy w tych trudnych warunkach realizować program nauczania prawie w 100% - podsumowuje Rektor-Komendant LAW, gen. bryg. pil. dr Piotr Krawczyk.

W czasie pandemii Szkoła Orląt zapewnia ciągłość kształcenia oraz funkcjonowania. 16 kwietnia br. pierwszy raz w historii Akademii w Instytucie Nawigacji LAW odbyła się obrona prac dyplomowych przed monitorem komputera. Egzamin odbył się zgodnie z przepisami zawartymi w  ustawie o szkolnictwie wyższym oraz warunkami określonymi w zarządzeniu Rektora-Komendanta. Zdalne obrony prac dyplomowych to efekt zawieszenia zajęć na uczelni i przejście na wirtualny tryb pracy.

Obrona prac dyplomowych online to dla nas nowość, jednakże nie zmniejsza to w żaden sposób rangi i powagi wydarzenia. Oczywiście pojawił się stres zarówno u studentów, jak również u członków komisji, szczególnie na początku przedsięwzięcia. Finalnie przebieg egzaminu niewiele różnił się od tradycyjnej formy, a studenci byli bardzo dobrze przygotowani – podkreśla Dyrektor Instytutu Nawigacji dr hab. inż. Janusz Ćwiklak, prof. LAW.