• Przekazywanie wiedzy i umiejętności praktycznych studentom LAW.
  • Wskazanie możliwości badawczych oraz rozwijanie zainteresowań studentów LAW.
  • Podnoszenie kwalifikacji zawodowych i naukowych pracowników LAW, będących na stanowiskach dydaktycznych oraz naukowo-dydaktycznych.

Charakterystyka laboratorium

Stanowiska badawcze znajdujące się w laboratorium, pozwalają na szczegółowe zapoznanie się z budową i zasadą działania silników lotniczych różnego typu. Osoby korzystające z laboratorium zapoznają się z podstawowymi parametrami i obszarami zastosowań konkretnych silników lotniczych. Korzystanie z rzeczywistych obiektów silników odrzutowych umożliwia dokładne poznanie konstrukcji sprężarek, turbin, układów wylotowych, dopalaczy, a także innych rozwiązań wraz z zasadami działania i możliwościami sterowania. Ponadto w laboratorium znajdują się silniki śmigłowe oraz śmigłowcowe, co ułatwia znajdowanie różnic w budowie i zasadzie działania, pozwalając na zrozumienie zagadnień związanych z napędami lotniczymi,

Zakres działania

  • Prowadzenie zajęć dydaktycznych przewidzianych w programach kształcenia studentów LAW, dotyczy to przedmiotów między innymi takich, jak: silniki lotnicze i kosmiczne, eksploatacja statków powietrznych, technologia konstrukcji lotniczych.
  • Prowadzenie działań związanych z realizacją prac dyplomowych studentów LAW.
  • Prowadzenie prac związanych z działalnością Studenckich Kół Naukowych LAW.
  • Realizacja projektów i szkoleń dydaktycznych lub naukowych prowadzonych przez pracowników Katedry Płatowca i Silnika LAW.

Wyposażenie

1. Silniki lotnicze:

  • silniki tłokowe ASz-62IR i ASz-82T (przekroje);
  • silnik tłokowy LIT-5 (przekrój);
  • turbinowe silniki śmigłowcowe GTD-350, PZL-10W i TW2-117 (przekroje);
  • turbinowy silnik odrzutowy RD-10A (JUMO 004) (przekrój);
  • turbinowy silnik odrzutowy RD-9B (przekrój);
  • turbinowe silniki odrzutowe HO-10, SO-3, SO-3W i K-15 (przekroje);
  • turbinowy silnik odrzutowy Lis-5;
  • turbinowy silnik odrzutowy z dopalaczem R-11F-300 (przekrój);
  • turbinowy silnik odrzutowy z dopalaczem R-29 (przekrój);
  • turbinowy silnik odrzutowy z dopalaczem AŁ-21F3 (przekrój);
  • turbinowy silnik odrzutowy z dopalaczem SNECMA ATAR 9K-50;
  • turbinowe silniki śmigłowe M 601T i AI-20M (przekroje);
  • dwuprzepływowy turbinowy silnik odrzutowy AI-25;
  • lotniczą wytwornicę sprężonego powietrza AI-9 (przekrój).

 

 2. Urządzenia i podzespoły silników lotniczych:

  • elementy silników różnych typów (łopatki, komory spalania, wirniki turbin, itp.);
  • zespół śmigła V510T (przekrój);
  • elementy układów i instalacji silnikowych (pompy paliwowe, regulatory, wtryskiwacze, chłodnice paliwowo - olejowe itp.).

3. Plansze i rysunki techniczne w skali 1:1:

  • turbinowy silnik śmigłowcowy GTD-350 (przekrój);
  • turbinowy silnik wałowy ALISSON-250 (przekrój);
  • turbinowe silniki odrzutowe SO-3 i AŁ-21F-3 (przekroje).


4. Stanowiska komputerowe wyposażone w:

  • wirtualny model CAD 3D silnika PZL-10B;
  • wirtualny model CAD 3D silnika M 601T;
  • symulator procedur uruchomienia silnika PT6A-25C;
  • środowisko do obliczeń naukowo - technicznych MatLab.