• Prowadzenie badań z zakresu obliczeń z zastosowaniem metod elementów skończonych do optymalizacji rzeczywistych obciążeń części i zespołów konstrukcji lotniczych, jak również z zakresu szybkiego prototypowania
  • 3D wykorzystywanych między innymi do prowadzenia napraw polowych SP oraz projektowania konstrukcji lotniczych.
  • Przekazywanie wiedzy i umiejętności praktycznych studentom LAW.
  • Wskazanie możliwości badawczych oraz rozwijanie zainteresowań studentów LAW.
  • Podnoszenie kwalifikacji zawodowych i naukowych pracowników LAW, będących na stanowiskach dydaktycznych oraz naukowo-dydaktycznych.

Charakterystyka laboratorium

Obejmuje dwie pracownie. Zakres działalności laboratorium obejmuje problematykę wspomagania projektowania poprzez zastosowanie zasad grafiki inżynierskiej, zapisu konstrukcji oraz obliczeń numerycznych wytrzymałości projektowanej konstrukcji z wykorzystaniem specjalistycznych programów obliczeniowo-projektowych z zastosowaniem między innymi metody elementów skończonych. Możliwość szybkiego prototypowania 3D projektowanych części pozwala na szybką aplikację i weryfikację projektowanej konstrukcji jeszcze przed przekazaniem wytycznych do jej wytworzenia. Skanowanie 3D i drukowanie 3D jest również stosowane w odtwarzaniu części i zespołów części istniejących, takich, które wymagają wymiany na przykład ze względu na uszkodzenia powstałe podczas eksploatacji. W laboratorium można prowadzić prace zmierzające do opracowania i tworzenia procedur remontów, napraw polowych statków powietrznych z wykorzystaniem nowoczesnych materiałów i metod napraw, co przyczyni się do zwiększenia możliwości szybkiego reagowania na występujące uszkodzenia, co jest szczególnie niekorzystne dla statków powietrznych, w tym bezzałogowych statków powietrznych.

Zakres działania

  • Prowadzenie zajęć dydaktycznych przewidzianych w programach kształcenia studentów LAW, dotyczy to przedmiotów między innymi takich, jak: grafika inżynierska i zapis konstrukcji, wytrzymałość materiałów i konstrukcji, podstawy konstrukcji maszyn, technologia konstrukcji lotniczych.
  • Prowadzenie badań związanych z realizacją prac dyplomowych studentów LAW.
  • Prowadzenie badań związanych z działalnością Studenckich Kół Naukowych LAW.
  • Realizacja projektów i szkoleń dydaktycznych lub naukowych prowadzonych przez pracowników Katedry Płatowca i Silnika LAW.

Wyposażenie

  • Pracownia Grafiki Inżynierskiej
  • 18 stacji roboczych z oprogramowaniem CAD/CAM/CAE Dassault Systemes SOLIDWORKS oraz SolidCAM.

Pracownia Prototypowania 3D

  • 15 stacji roboczych z oprogramowaniem CAD/CAM/CAE Dassault Systemes SOLIDWORKS oraz SolidCAM.
  • Drukarka 3D MakerBot Z18 Replicator do wydruku z materiałów polimerowych.
  • Skaner 3D laserowy.