Pojęcie jakości jest terminem odnoszącym się do wielu aspektów życia przez co trudnym do jednoznacznego zdefiniowania. Autorzy zajmujący się tematyką z zakresu jakości najczęściej określają ją jako brak usterek czy sprawność w osiąganiu celu. Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego jakość to pewien stopień doskonałości. W kontekście szkolnictwa „jakość kształcenia” pojmowana jest jako proces ciągłego doskonalenia i wartościowania systemu kształcenia, a co za tym idzie, osiągnięcia jak największej skuteczności w dostosowaniu wiedzy, umiejętności oraz stopnia kompetencji absolwentów do określonych warunków społeczno-ekonomicznych i potrzeb rynku pracy.

     Lotnicza Akademia Wojskowa stawiając sobie za cel zapewnienie jakości kształcenia na jak najwyższym poziomie, realizując założenia Deklaracji Bolońskiej oraz biorąc pod uwagę postanowienia zawarte w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668), wdraża system monitorowania i zapewniania jakości kształcenia . System ten obejmuje wszystkie formy i poziomy studiów, a także studia podyplomowe i kursy prowadzone przez Uczelnię. Integruje on działania mające na celu stałe podnoszenie jakości kształcenia jak również działania wzmacniające akademicki charakter Lotniczej Akademii Wojskowej, w poszanowaniu myśli patriotycznych, tradycji i kultury Polskiej, gwarantujące Uczelni ważne miejsce w krajowym i europejskim obszarze edukacyjnym. Ma on na celu przede wszystkim zapewnienie kształcenia kadr o najwyższych kwalifikacjach, w szczególności poprzez:

  1. kreatywne planowanie, organizowanie i realizowanie procesu dydaktycznego,
  2. stałe monitorowanie i analizowanie jakości kształcenia,
  3. podejmowanie działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji kadry dydaktycznej i naukowej,
  4. podejmowanie działań doskonalących proces kształcenia.

     Funkcjonowanie i działania Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia, na szczeblu Prorektora ds. kształcenia i studenckich, wspomaga Biuro Karier i Jakości koncentrując się na takich elementach jak:

  • okresowa ocena nauczycieli akademickich,
  • ankiety studenckie,
  • praktyki studenckie,
  • udzielanie informacji studentom i absolwentom w kwestiach dotyczących rynku pracy, w tym tendencji występujących na rynku pracy,
  • prowadzenie indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego dla studentów,
  • organizowanie i prowadzenie szkoleń oraz warsztatów dotyczących rozwijania umiejętności związanych z poszukiwaniem pracy,
  • planowanie i organizowanie przedsięwzięć promujących aktywną postawę zawodową wśród studentów,
  • monitorowanie losów zawodowych absolwentów,
  • wykorzystanie portalu edukacyjnego „Ikar”.

     Zasadniczą rolę w procesie zapewniania jakości kształcenia odgrywają Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia, które uwzględniając swoją specyfikę i tradycje, wprowadzają procedury w zakresie monitoringu i zatwierdzania programów kształcenia, zapewniania jakości kadry dydaktycznej, systemu oceniania studentów, zasobów materialnych i środków wsparcia studentów.

     Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia w Lotniczej Akademii Wojskowej jest stale udoskonalany.

     Instytucją zewnętrzną działającą niezależnie na rzecz doskonalenia jakości kształcenia na poziomie szkolnictwa wyższego jest Polska Komisja Akredytacyjna. Dokonuje ona obligatoryjnej oceny programowej (jakość kształcenia na kierunkach studiów, poziomach i profilach studiów wyższych) oraz instytucjonalnej (jakość kształcenia na studiach doktoranckich i podyplomowych oraz działalność podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni). Ponadto PKA podejmuje decyzje o przyznaniu danej instytucji uprawnienia do prowadzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu kształcenia. Rankingi instytucji szkolnictwa wyższego przedstawiają informacje na temat ich wzajemnej pozycji postrzeganej przez pryzmat jakości kształcenia.