Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 1/2019 Rady Kolegium Kierunku
Studiów Nawigacja LAW z dnia 11 listopada 2019 r.

LOTNICZA AKADEMIA WOJSKOWA
INSTYTUT NAWIGACJI

REGULAMIN
Kolegium kierunku studiów
Nawigacja

 

Regulamin zatwierdzony przez
Kolegium Kierunku studiów Nawigacja
Uchwałą nr 1 w dniu 11.12. 2019 r.



§ 1
Postanowienia ogólne


1. Niniejszy Regulamin Kolegium kierunku studiów Nawigacja, zwany w dalszej części „Regulaminem”, określa podstawowe zasady i tryb działania Kolegium kierunku studiów Nawigacja Lotniczej Akademii Wojskowej.
2. Użyte w Regulaminie terminy oznaczają:
1) Statut – Statut Lotniczej Akademii Wojskowej zatwierdzony Decyzją Nr 352 Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie zatwierdzenia Statutu Lotniczej Akademii Wojskowej,
2) Uczelnię – Lotniczą Akademię Wojskową,
3) Kolegium – Kolegium kierunku studiów „Nawigacja”,
4) Instytut – Instytut Nawigacji
5) Dyrektor – Dyrektor Instytutu Nawigacji
3. Kolegium jest organem kolegialnym, doradczym Dyrektora w ramach swoich uprawnień.

§ 2
Kompetencje Kolegium


Do kompetencji Kolegium należy:
1) Zapewnienie jakości kształcenia na kierunku studiów Nawigacja w Instytucie.
2) Ocena działalności Instytutu w aspekcie procesu dydaktycznego.
3) Opiniowanie programów studiów i studiów podyplomowych, szkoleń oraz kursów dokształcających i innych form kształcenia, po zasięgnięciu opinii samorządu studenckiego;
4) Opiniowanie indywidualnych programów studiów, w tym planu studiów;
5) Aktualizacja i doskonalenie programów studiów;
6) Formułowanie stanowiska Kolegium w ważnych sprawach dotyczących Instytutu;
7) Uchwalanie Regulaminu Kolegium.

§ 3
Skład Kolegium


1. W skład kolegium wchodzą:
1) Dyrektor i Zastępca Dyrektora;
2) Koordynator Dyscypliny Inżynieria Lądowa i Transport, do której przypisany jest kierunek Nawigacja;
3) kierownicy innych jednostek organizacyjnych, w których odbywa się kształcenie na kierunku Nawigacja;
4) kierownicy zakładów Instytutu;
5) 3 nauczycieli akademickich Instytutu wskazanych przez Dyrektora;
6) 2 studentów realizujących studia na kierunku Nawigacja wskazanych przez Samorząd studentów.
2. Przewodniczącym Kolegium jest Dyrektor.
3. W przypadku ustania podstawy uprawniającej do członkostwa w Kolegium określonej w ust. 1, Dyrektor niezwłocznie powołuje nowego członka.

§ 4
Udział w posiedzeniach Kolegium


1. Udział w posiedzeniach Kolegium jest obowiązkiem każdego członka Kolegium wskazanego w § 3 ust. 1.
2. Udział w posiedzeniu Kolegium potwierdzany jest na posiedzeniu podpisem na imiennej liście obecności.
3. Lista obecności członków Kolegium na danym posiedzeniu jest załączana do protokołu z obrad Kolegium.
4. Urlop naukowy, bezpłatny, szkoleniowy lub zdrowotny nie pozbawia członkostwa w Kolegium. Na wniosek urlopowanego pracownika Dyrektor może jednak usprawiedliwić jego nieobecność na posiedzeniach Kolegium.
5. Prawo zabierania głosu na posiedzeniu Kolegium przysługuje wszystkim osobom wchodzącym w jego skład, w tym także osobom zaproszonym na posiedzenie Kolegium.
6. Osoby zaproszone na posiedzenie Kolegium posiadają jedynie głos doradczy.

§ 5
Tryb zwoływania posiedzeń Kolegium


1. Kolegium zwoływane przez Dyrektora obraduje na posiedzeniach zwyczajnych i nadzwyczajnych.
2. Posiedzenia zwyczajne Kolegium odbywają się nie rzadziej niż raz na trzy miesiące.
3. Posiedzenia nadzwyczajne mogą być zwoływane poza terminami posiedzeń zwyczajnych, na zasadach opisanych w niniejszym Regulaminie.
4. Dyrektor jako Przewodniczący Kolegium zawiadamia o planowanym miejscu, terminie i porządku obrad posiedzenia Kolegium wszystkich jego członków
oraz osoby zaproszone na posiedzenie, przynajmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia listem elektronicznym lub faksem na podany przez adresata służbowy adres poczty elektronicznej w domenie law.mil.pl lub numer faksu.
5. Nadzwyczajne posiedzenie Kolegium może być zwołane przez Dyrektora
z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek co najmniej 1/4 członków Kolegium.
6. Dyrektor zwołuje nadzwyczajne posiedzenie Kolegium w terminie do 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Po bezskutecznym upływie tego terminu, nadzwyczajne posiedzenie może zwołać każda z osób podpisana pod wnioskiem o zwołanie posiedzenia nadzwyczajnego.
7. Jeżeli nadzwyczajne posiedzenie Kolegium jest zwoływane na wniosek członków Kolegium, to do wniosku o zwołanie posiedzenia wnioskodawcy są zobowiązani dołączyć proponowany porządek obrad.
8. Dyrektor powiadamia członków Kolegium i osoby zaproszone na posiedzenie
o terminie, miejscu i porządku obrad nadzwyczajnego posiedzenia w sposób określony w § 5 ust. 5 Regulaminu na 3 dni przed zwołaniem nadzwyczajnego posiedzenia Kolegium.

§ 6
Posiedzenia Kolegium


1. Posiedzeniom Kolegium przewodniczy Dyrektor.
2. W przypadku nieobecności Dyrektora, jego obowiązki określone niniejszym Regulaminem wykonuje Zastępca Dyrektora.
3. Przedmiotem obrad nadzwyczajnych posiedzeń Kolegium mogą być wyłącznie sprawy określone we wniosku o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Kolegium.
4. Posiedzenie Kolegium może być przeprowadzone jeżeli na posiedzeniu obecna jest co najmniej 1/2 statutowego składu Kolegium. Przed rozpoczęciem posiedzenia Kolegium Dyrektor sprawdza, czy w posiedzeniu uczestniczy wymagana liczba członków do jego przeprowadzenia.
5. Porządek obrad posiedzenia Kolegium przedstawiony przez Dyrektora
w zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia Kolegium jest zatwierdzany przez Kolegium w głosowaniu jawnym i nie wymaga sporządzenia uchwały.
6. Porządek obrad może ulec zmianie na wniosek Dyrektora lub członka Kolegium. Wniosek o zmianę porządku obrad Dyrektor poddaje pod głosowanie jawne Kolegium. Zmiana porządku obrad nie wymaga sporządzenia uchwały.
7. Sprawę objętą porządkiem obrad Kolegium przedstawia Dyrektor lub wskazana przez niego osoba.
8. Po zreferowaniu sprawy wskazanej w porządku Dyrektor zarządza dyskusję, podczas której kolejno udziela głosu członkom Kolegium i innym osobom zaproszonym na posiedzenie Kolegium, które zgłosiły swój udział w dyskusji.
Po wypowiedzeniu się wszystkich osób, Dyrektor zarządza zamknięcie dyskusji
i przeprowadza głosowanie nad projektem uchwały Kolegium.
9. Dyrektor udziela głosu poza kolejnością członkowi Kolegium zgłaszającemu wniosek formalny. Kolegium głosuje nad wnioskiem formalnym bezpośrednio po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego głosu przeciwnego.
Do wniosków formalnych zalicza się w szczególności wnioski o:
1) przerwanie, odroczenie lub zamknięcie obrad;
2) zamknięcie listy mówców;
3) odroczenie lub zamknięcie dyskusji;
4) odroczenie podjęcia uchwały;
5) głosowanie bez dyskusji;
6) zmianę porządku obrad;
7) ograniczenie lub przedłużenie czasu przemówień;
8) stwierdzenie kworum;
9) przeliczenie głosów;
10) sprawdzenie zgodności podejmowanej uchwały z obowiązującymi ustawami, Statutem lub niniejszym Regulaminem.
10. Posiedzenie zwyczajne i nadzwyczajne Dyrektor zamyka po wyczerpaniu porządku obrad.
11. W przypadku niewyczerpania porządku obrad w ciągu jednego dnia, posiedzenie zostaje przerwane na czas nie dłuższy niż 7 dni, celem jego dokończenia. Przerwę w posiedzeniu zarządza jego przewodniczący za zgodą Kolegium.

§ 7
Podejmowanie uchwał przez Kolegium


1. Kolegium podejmuje uchwały we wszystkich sprawach, w zakresie swoich kompetencji określonych w § 2.
2. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 1/2 statutowego składu Kolegium w głosowaniu jawnym.
3. W przypadku stwierdzenia błędu w uchwale podjętej na wcześniejszym posiedzeniu, Kolegium może w głosowaniu uchylić wcześniejszą uchwałę
i podjąć uchwałę w nowym brzmieniu, uwzględniającym sprostowanie lub podjąć decyzję o sprostowaniu błędnie sformułowanej uprzednio uchwały.
4. Dyrektor ma prawo odroczyć podjęcie uchwały przez Kolegium w sytuacji, gdy treść uchwały wymaga uzupełnienia lub jej podjęcie wymaga przedstawienia dodatkowych informacji lub dokumentów.

§ 8
Procedura głosowania


1. Wymóg zwykłej większości głosów jest zachowany wtedy, gdy za przyjęciem uchwały oddano więcej głosów niż przeciw jej przyjęciu. Głosy wstrzymujące nie są wliczane do wyniku.
2. W wypadku równej liczby głosów w głosowaniu jawnym rozstrzygający jest głos Dyrektora.

§ 9
Dokumentowanie posiedzeń Kolegium


1. Za sporządzanie i przechowywanie dokumentacji Kolegium odpowiada sekretarz -
- wyznaczony przez Dyrektora spośród pracowników Instytutu.
2. Przebieg każdego posiedzenia Kolegium jest dokumentowany w protokole będącym zwięzłym zapisem przebiegu obrad Kolegium.
3. Osoby zabierające głos w trakcie posiedzeń Kolegium mogą złożyć do protokołu treść swojego wystąpienia na piśmie.
4. Uchwały Kolegium stanowią załączniki do protokołu.
5. Protokół podpisuje Dyrektor.
6. Do protokołu dołącza się następujące dokumenty:
1) podjęte uchwały;
2) lista obecności;
3) pisemną treść wystąpienia wskazaną w ust. 3;
4) wszelkie inne materiały będące przedmiotem obrad.
7. Każdy protokół z posiedzenia Kolegium zostaje przyjęty na następnym posiedzeniu Kolegium w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i nie wymaga podjęcia uchwały.
8. Uwagi o sprostowanie protokołu członkowie Kolegium zgłaszają sekretarzowi do chwili przyjęcia protokołu przez Kolegium na następnym posiedzeniu Kolegium. O wniesionych poprawkach lub o ich niewnoszeniu Dyrektor informuje Kolegium.
9. Dokumentacja Kolegium przechowywana jest w pomieszczeniu Instytutu wskazanym przez Dyrektora.
10. Zatwierdzony protokół z posiedzenia Kolegium jest jawny i udostępniany wraz
z uchwałami do wglądu zainteresowanym członkom społeczności akademickiej.

 

Regulamin Kolegium kierunku studiów Nawigacja wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały.

 

PRZEWODNICZĄCY
KOLEGIUM KIERUNKU STUDIÓW
NAWIGACJA

 

dr hab. inż. Janusz ĆWIKLAK
prof. LAW