Studium zderzeń statków powietrznych z ptakami analizy numeryczne

Autor: Janusz ĆWIKLAK

Dęblin 2016

ISBN: 978-83-7789-414-9

 

knl studium zdarzen

Monografia dotyczy istotnej problematyki związanej z bezpieczeństwem eksploatacji statków powietrznych odnoszącej się do kolizji statków powietrznych z ptakami. Część zasadniczą monografii stanowią wyniki autorskich analiz numerycznych, kolizji ptaków z oszkleniem śmigłowca, które uzupełniono zastosowaną metodyką badań, oraz analizą stosowanych technik modelowania numerycznego zderzeń statków powietrznych z ptakami. Ponadto opracowanie zawiera analizę statystyki zderzeń statków powietrznych z ptakami zaistniałych w lotnictwie zarówno cywilnym, jak i wojskowym w zależności od różnych uwarunkowań.


Głównym problemem rozwiązanym w monografii jest opracowanie unikatowego wielomateriałowego modelu ptaka oraz przeprowadzenie badań numerycznych zderzeń z wykorzystaniem opracowanego modelu z szybą śmigłowca. Uzyskane wyniki analizy wy-dają się bardziej oddawać rzeczywiste warunki zderzenia. Zaprezentowany sposób modelowania ptaka jest unikatowy. Wyniki analiz numerycznych oparte są o wyniki własnych doświadczeń autora, jako pilota wojskowego i instruktora.


Wyniki analiz numerycznych odnoszące się do zderzeń statków powietrznych z ptakami zaprezentowanych w monografii mogą być wykorzystane do innych śmigłowców oraz samolotów, w szczególności do tych statków powietrznych, dla których nie są określone wymagania certyfikacyjne w tym zakresie. Ponadto w oparciu o badania numeryczne można określić minimalną bezpieczną grubość szyby kokpitu dla bezpiecznej eksploatacji statków powietrznych eksploatowanych w obszarach o dużym zagęszczeniu ptaków i małych wysokościach lotu.